نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1556
-
الف
+

همکاری دانشگاه‌های افغانستان و ایران در بخش‌های پژوهش و تولید دانش

مراسم تهداب گذاری دپارتمان زبان فارسی دانشگاه کابل برگزار شد.

مراسم تهداب گذاری دپارتمان زبان فارسی دانشگاه کابل و نشست هم‌اندیشی رؤسا و اساتید دانشگاه‌های افغانستان و ایران، (روز گذشته ۱ ثور) در دانشگاه کابل، برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2 ، «ابوذر ابراهیمی ترکمان» «رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران» که به دعوت مقامات افغانستان به این کشور سفر کرده است، در مراسم تهداب گذاری دپارتمان زبان فارسی دانشگاه کابل اشتراک کرد و با اشاره به اینکه ساخت این دپارتمان به مساحت سه هزار متر مربع در دانشگاه کابل گام مهمی در توسعه روابط فرهنگی ایران و افغانستان به شمار می‌رود، گفت: این دپارتمان می‌تواند به عنوان مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی حلقه اتصال اساتید و دانشجویان دو کشور باشد.

در این مراسم علاوه بر رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران، سفیر این کشور در افغانستان و رئیس دانشگاه کابل، نیز حضور داشتند.

«حمیدالله فاروقی» رئیس دانشگاه کابل در این مراسم، گفت: جمهوری اسلامی ایران، همواره یار روزهای بد افغانستان بوده و مردم ما همیشه از کمک‌های این کشور مستفید شده‌اند.

فاروقی، افزود: این پروژه از سال‌های قبل روی دست بود، اما به دلیل برخی مشکلات تطبیق نشد که خوش‌بختانه امروز ما شاهد تهداب گذاری این پروژه هستیم.

رئیس دانشگاه کابل، با توجه به اهمیت روابط فرهنگی افغانستان و ایران، گفت که این یک نقطه عطف میان نهادهای علمی هر دو کشور است.

فاروقی خاطر نشان کرد: دانشگاه کابل روزگاری میزبان دانشجویان از کشورهای همسایه و منطقه بود، اما بنا به نابسامانی‌هایی که در دهه‌های اخیر دامن‌گیر کشور شد، متاسفانه این نهاد معتبر علمی ما را نیز متاثر ساخت.

وی تاکید کرد که بعد از این صفحه جدیدی در روابط فرهنگی و دانشگاهی افغانستان و ایران، باز خواهد شد که نخستین اقدام آن بازگشایی دانشکده زبان پشتو در برخی از دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس دانشگاه کابل، با اشاره به افتتاح نمایشگاه کتاب جمهوری اسلامی ایران در این دانشگاه، گفت که این یک فرصت استثنایی برای دانشجویان و محققان ما است که از آن کمال استفاده را ببرند.

وی ضمن اعلام آمادگی دانشگاه کابل برای امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با دانشگاه‌های ایران، خواستار توسعه روابط عملی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی جمهوری اسلامی ایران شد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران نیز، گفت: روابط دانشگاهی ما را به علم و دانش یک‌دیگر آشنا می‌سازد.

 ابراهیمی ترکمان، در عین حال تاکید کرد که مرزهای علم و فرهنگ را نمی‌توان با مرزهای جغرافیایی و سیاسی بست، زیرا این گونه روابط در چارچوب رفتارهای سیاسی نمی‌گنجد.

وی تصریح کرد که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ۶۵ کشور جهان دفتر نمایندگی دارد و ما آمادگی این را داریم که با گسترش روابط دانشگاهی میان افغانستان و ایران، از دانش همدیگر کمال استفاده را ببریم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران، خاطرنشان کرد، همان‌گونه که شما به دانش ما نیاز دارید، ما نیز به دانش شما نیاز داریم و می‌خواهیم از اندوخته‌های دانشمندان شما استفاده کنیم.

آقای ابراهیمی ترکمان، هدف از آمدن هیئت دانشگاهی ایران به افغانستان را اجرایی کردن توافق‌نامه‌هایی که در تهران به امضاء رسیده بود؛ عنوان کرد.

وی ضمن ابراز علاقمندی بر گسترش روابط فرهنگی دو کشور، بیان داشت که دو کشور افغانستان و ایران نیاز به پیمودن مسیر طولانی برای ایجاد اشتراکات دو جانبه ندارند، زیرا این مشترکات بزرگ از گذشته‌های دور وجود داشته است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد که این روابط در سال‌های آینده توسعه یابد و در جلسات بعدی روی نیازمندی‌های دو جانب بحث صورت بگیرد.

در این نشست دو طرف از همکاری‌های بیش‌تر فرهنگی و دانشگاهی هر دو کشور استقبال کردند و خواستار توسعه این روابط در سطح گسترده‌تری شدند.

رئیسان و نمایندگان دانشگاه‌های ایران نیز از گسترش و توسعه روابط میان دانشگاه‌های دو کشور استقبال کرده و در این زمینه ابراز آمادگی کردند.نمایندگان دانشگاه‌های افغانستان نیز ضمن استقبال از توسعه روابط فرهنگی و علمی هردو کشور، اعلام کردند که آماده هر نوع همکاری مشترک با دانشگاه‌های ایران هستند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران نیز گفت که امیدوارم این مرکز بتواند به رشد اعتلای زبان فارسی در افغانستان، کمک کند.افغانستان و ایران همواره دارای روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نزدیکی بوده و کم‌تر تحت تاثیر سیاست‌گزاری‌های کشورهای دیگر قرار گرفته است.

م ح/ ن ذ

نظر شما
ارسال نظر